Saai

28 juni 2015 - Östersund, Zweden

Zondagochtend om 7 uur de wekker af laten lopen want er staat een lange rit op het programma. Goed weer! De wegen zijn slecht, er wordt op vele plaatsen gewerkt aan het asfalt en daarom rijden we vele vele kilometers op hobbelige en afgeschraapte wegen die vol liggen met grof grind dat er nog in gereden moet worden. Ook ontzettend veel bochtjes draaien. Met saai bedoelen we dat het veel van hetzelfde is. En dan missen we Noorwegen nu al, zo anders zo grillig en ruig en wonderschoon. Maar we moesten het vandaag hier mee doen. Wel rendieren gezien maar stoppen op tijd voor foto's is lang niet altijd mogelijk en dat is jammer. Trijnie vond het aantal rendieren dat zich liet zien aan de lage kant.Zij had hele kuddes verwacht. Ook is het lastig om een geschikt plekje te vinden om een mooi uitzicht te filmen of te fotograveren omdat de wegen daar niet geschikt voor zijn, en er is dan te veel verkeer en ook ontbreekt het aan fatsoenlijke P plaatsen. Zo nu genoeg gezeurd over Zweden..... In Arvidsjaur een Lappennederzetting bekeken. Er staan 88 huisjes. Vroeger moesten die Lappen, altijd rondtrekkend volk, in deze plaats een huisje zetten anders mochten zij de plaatselijke kerk niet bezoeken ( op feestdagen en bij bijzondere gelegenheden) Censuur?..Discriminatie? Of gewoon plaatselijke regelgeving? Zag er leuk uit. Om 18 uur op de camping in Ostersund aangekomen. Erg druk hier. Lekker  zonnig en warm, 22 graden. Gekochte aardappelgratin viel ook al tegen want was vrij smaakloos. Ja dan is dus de titel " saai" nu wel verklaard.

1. Janna:
    28 juni 2015
    nou vrolijk wordt je er niet van, ik dacht wacht nog ff op een mooi verhaal maar dat is het dus niet. nou gelukkig zijn bij ons alle mensen welkom in de kerk. En dan zijn jullie ook wel door elkaar gerammeld van al die kronkelige wegen.
    tijd voor een borrel dus.
    en morgen vroeg weer op?
  2. Piet en Tineke:
    28 juni 2015
    oké zelfs het verhaal is ietwat saai. Deze route hadden jullie toch uitgezocht? maar ja Noorwegen is ook zeer uniek. Maar Zweden heeft toch ook wel mooie delen, kunnen jullie nog ff genieten en DE BRUG komt ook nog!
    Hier alles nog steeds oke.